Strona projektu pt. Tworzymy atmosferę
Logo kampanii Tworzymy atmosferę

Podróż nowej generacji

Transport jest drugim największym źródłem zanieczyszczeń powietrza w Polsce. W hybrydach i samochodach elektrycznych leży więc nie tylko przyszłość motoryzacji, ale też stan naszego zdrowia.

Jak zmniejszyć statystyki i zadbać o zdrową atmosferę? Z roku na rok na rynku samochodowym pojawia się coraz więcej modeli pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Kierowców zachęca przede wszystkim mniejsze zużycie paliwa, a tym samym niższe koszty podróży. Mniejsze spalanie oznacza też ograniczenie ilości szkodliwych dla zdrowia substancji, jakie przedostają się do powietrza.

Samowystarczalny samochód

Samochody zasilane energią elektryczną stają się coraz bardziej popularne na świecie. To nie tylko samochody osobowe, ale też autobusy komunikacji miejskiej. Ich użytkownicy cieszą się z wielu korzyści. Podczas jazdy ekoautem nie wydzielają się spaliny, a pojazd przemieszcza się ciszej. „Tankowanie” takiego samochodu odbywa się po prostu w garażu – można je ładować z domowego gniazdka.

Jednak samochody elektryczne, ze względu na wciąż niedoskonałe technologie magazynowania energii, zazwyczaj nie nadają się do długich podróży. Maksymalne naładowanie akumulatorów pozwala przejechać nie więcej niż sto-kilkadziesiąt kilometrów, a publiczna sieć ładowania takich samochodów dopiero powstaje. Jednak ogólnie dostępnych stacji ładowania samochodów z roku na rok jest coraz więcej – powstają m.in. przy parkingach centrów handlowych, w punktach przesiadkowych typu „parkuj i jedź” oraz w pobliżu biurowców.

Tajemnice hybrydy

Alternatywą są samochody z podwójnym napędem: zarówno tradycyjnym – spalinowym, jak i elektrycznym. Każdy z nich pełni inną funkcję, które w zespoleniu powodują, że jazda samochodem wykorzystuje tylko niezbędną ilość paliwa. Najwięcej energii jest potrzebne podczas ruszania. Dlatego też w samochodzie hybrydowym za tę czynność odpowiedzialny jest silnik elektryczny. Dopiero po osiągnięciu odpowiedniej prędkości, podczas płynnej jazdy, pojazd przechodzi na tryb spalinowy. Kiedy samochód przechodzi na ten tryb pracy to równocześnie ładuje akumulatory, które gromadzą prąd na potrzeby silnika elektrycznego.

Samochody hybrydowe są zazwyczaj wyposażone w różne tryby jazdy. Możemy wybrać czy chcemy poruszać się tylko na silniku elektrycznym (ma zastosowanie głównie przy jeździe w mieście, gdzie nie rozwijamy wysokich prędkości, przy nabieraniu większej prędkości z reguły wyłącza się automatycznie), trybie ekologicznym (który umożliwia taką współpracę obydwu silników, żeby ograniczyć spalanie benzyny) lub w trybie, który pozwala na dynamiczną jazdę (a więc pozwalającym na wysokie obroty silnika, potrzebne np. podczas nagłego przyspieszania i manewru wyprzedzania).

Samochody hybrydowe oprócz tradycyjnego wlewu paliwa posiadają gniazda elektryczne, które służą do ładowania akumulatorów. Dodatkowo niektóre modele samochodów elektrycznych i hybrydowych, dzięki specjalnemu mechanizmowi, który najpierw znalazł zastosowanie w samochodach wyścigowych Formuły 1, mogą odzyskać energia kinetyczna wytwarzaną np. podczas hamowania, która jest zamieniana na elektryczną wykorzystywaną później do napędzania pojazdu.

Przywileje dla ekokierowców

Ekologiczne samochody to nie tylko oszczędność pieniędzy na paliwie i mniej zanieczyszczone środowisko. Wiele krajów i samorządów promuje tę formę transportu i wprowadziło szereg rozwiązań, żeby zachęcić kierowców do korzystania z samochodów hybrydowych lub elektrycznych. Jednym z takich rozwiązań jest umożliwienie ekokierowcom wjazdu na teren, który jest zabroniony dla tradycyjnych pojazdów. Przykładem jest krakowskie Stare Miasto. Kierowcy ekoaut mogą tu także jeździć buspasami, co znacznie przyspiesza przemieszczanie się po mieście. Dodatkowo posiadacze takich samochodów czekają specjalne parkingi udostępniane za niewielką opłatą lub zupełnie darmowe. Ponadto, korzystając z tego środka transportu, ograniczamy emisję szkodliwych substancji i przyczyniamy się do tworzenia zdrowej atmosfery.

Sfinansowano ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej